Website of the German Lost Art Foundation

Theft & Trade. The French Art Market Under German Occupation (1940-1944)

On the oc­ca­sion of the so called “fall con­fer­ence” – host­ed by the Ger­man Lost Art Foun­da­tion –, not­ed in­ter­na­tion­al ex­perts gave lec­tures on the sub­ject of sys­tem­at­ic art theft in France, re­view­ing the re­sults of re­search per­formed on this top­ic un­der the head­ing "Theft & Trade. The French Art Mar­ket Un­der Ger­man Oc­cu­pa­tion (1940-1944)".

The 300 par­tic­i­pants of the spe­cial­ist con­fer­ence al­so dis­cussed with the speak­ers the fol­low­ing ques­tions: Who were the stake­hold­ers and who the de­spoiled? How did Nazi poli­cies, art his­to­ry ex­per­tise and mar­ket in­ter­ests mesh? How did the col­lab­o­ra­tion work? The con­fer­ence cre­at­ed al­so a the­mat­ic fo­cus with the pre­sen­ta­tion of new re­search find­ings on Gurlitt’s ac­qui­si­tions in France.

The con­fer­ence took place in col­lab­o­ra­tion with the Deutsche Fo­rum für Kun­st­geschichte Paris (Ger­man Art His­to­ry Fo­rum Paris) and the Fo­rum Kun­st und Markt at the Tech­nis­che Uni­ver­sität Berlin (Cen­ter for Art Mar­ket Stud­ies at Berlin's Tech­ni­cal Uni­ver­si­ty).
Spe­cial thanks go to Niko­la Doll (Deutsches Fo­rum für Kun­st­geschichte Paris/Kun­st­mu­se­um Bern) and to Chris­tine Howald (Tech­nis­che Uni­ver­sität Berlin) for their in­valu­able sup­port.

Fly­er (PDF, 505 KB) (Ger­man and French ver­sion)

Press re­lease

Con­fer­ence re­port (PDF, 76 KB) (Ger­man ver­sion)

Speak­ers' con­tri­bu­tions

Day 1

Wel­com­ing ad­dress (PDF, 140 KB) - Rein Wolfs (Ger­man ver­sion)

Wel­com­ing ad­dress (PDF, 44 KB) - Vin­cent Lefèvre (French ver­sion)

Wel­com­ing ad­dress and in­tro­duc­tion (PDF, 70 KB) - Gilbert Lupfer (Ger­man ver­sion)

Au­dio file - sci­en­tif­ic in­tro­duc­tion - Béné­dicte Savoy (Ger­man ver­sion):

Ses­sion 1

Au­dio file: Die En­teig­nung von Kunst­werken im all­ge­meinen wirtschaftichen Arisierungsprozess in Frankre­ich - Jean-Marc Drey­fus (French ver­sion):

Ses­sion 2

Au­dio file: Die Deutsche Botschaft in Paris - Jörg Ebel­ing (Ger­man ver­sion):

Au­dio file: Das Hô­tel Drouot während der Be­satzung - Is­abelle Rouge-Ducos (French ver­sion):

Au­dio file: « garde meu­ble aux bi­ens juifs sai­sis »: Die Lagerung der ger­aubten Klaviere im Musée Na­tion­al d’Art Mod­erne - Ben­jamin Fell­mann (Ger­man ver­sion):

Au­dio file: Die Ak­te „Son­derkon­to Frankre­ich“ aus dem Son­der­ar­chiv/RG­VA in Moskau - In­es Roter­mund-Rey­nard (Ger­man ver­sion):

Day 2

Wel­com­ing ad­dress (PDF, 62 KB) - Gün­ter Winands (Ger­man ver­sion)

Ses­sion 3

Au­dio file: Die Sit­u­a­tion der franzö­sis­chen Ga­leris­ten während der deutschen Be­satzung: das Beispiel des Kun­sthändlers René Gim­pel - Em­manuelle Po­lack (Ger­man ver­sion):

Lec­ture (PDF, 229 KB): Des Han­dels mit dem Feind beschuldigt. Ak­teure des Paris­er Kun­st­mark­ts vor dem Comité na­tion­al in­ter­pro­fes­sion­nel d’épu­ra­tion - Tes­sa F. Rose­brock (Ger­man ver­sion)

Lec­ture (PDF, 132 KB): Das Köl­ner Wall­raf-Richartz-Mu­se­um an der west­lichen Gren­ze des Deutschen Re­ich­es und der Kun­sthändler Hilde­brand Gurlitt - Brit­ta Olényi von Husen, Mar­cus Leifeld (Ger­man ver­sion)

Lec­ture (PDF, 149 KB): Der Paris­er Be­stand des Kun­sthändlers Paul Graupe während seines Ex­ils in der Schweiz und den USA: Beschlagnah­men, Verkäufe und Plün­derun­gen - Is­abelle Le Masne de Cher­mont (French ver­sion)

Ses­sion 4

Lec­ture (PDF, 130 KB): Der Ein­fluss der Be­satzungswirtschaft auf den Kun­st­markt - Kim Oost­er­linck (French ver­sion)

Lec­ture (PDF, 140 KB): Zwis­chen Emo­tion, Of­fen­barung und Skan­dal: die Rolle der Me­di­en - Vin­cent Noce (French ver­sion)


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