Nazi-looted cultural property

Theft & Trade. The French Art Market Under German Occupation (1940-1944)

On the occasion of the so called “fall conference” – hosted by the German Lost Art Foundation –, noted international experts gave lectures on the subject of systematic art theft in France, reviewing the results of research performed on this topic under the heading "Theft & Trade. The French Art Market Under German Occupation (1940-1944)".

The 300 par­tic­i­pants of the spe­cial­ist con­fer­ence al­so dis­cussed with the speak­ers the fol­low­ing ques­tions: Who were the stake­hold­ers and who the de­spoiled? How did Nazi poli­cies, art his­to­ry ex­per­tise and mar­ket in­ter­ests mesh? How did the col­lab­o­ra­tion work? The con­fer­ence cre­at­ed al­so a the­mat­ic fo­cus with the pre­sen­ta­tion of new re­search find­ings on Gurlitt’s ac­qui­si­tions in France.

The con­fer­ence took place in col­lab­o­ra­tion with the Deutsche Fo­rum für Kun­st­geschichte Paris (Ger­man Art His­to­ry Fo­rum Paris) and the Fo­rum Kun­st und Markt at the Tech­nis­che Uni­ver­sität Berlin (Cen­ter for Art Mar­ket Stud­ies at Berlin's Tech­ni­cal Uni­ver­si­ty).
Spe­cial thanks go to Niko­la Doll (Deutsches Fo­rum für Kun­st­geschichte Paris/Kun­st­mu­se­um Bern) and to Chris­tine Howald (Tech­nis­che Uni­ver­sität Berlin) for their in­valu­able sup­port. 

Ses­sion 1

Au­dio file: Die En­teig­nung von Kunst­werken im all­ge­meinen wirtschaftichen Arisierungsprozess in Frankre­ich - Jean-Marc Drey­fus (French ver­sion):

Ses­sion 2

Au­dio file: Die Deutsche Botschaft in Paris - Jörg Ebel­ing (Ger­man ver­sion):

Au­dio file: Das Hô­tel Drouot während der Be­satzung - Is­abelle Rouge-Ducos (French ver­sion):

Au­dio file: « garde meu­ble aux bi­ens juifs sai­sis »: Die Lagerung der ger­aubten Klaviere im Musée Na­tion­al d’Art Mod­erne - Ben­jamin Fell­mann (Ger­man ver­sion):

Au­dio file: Die Ak­te „Son­derkon­to Frankre­ich“ aus dem Son­der­ar­chiv/RG­VA in Moskau - In­es Roter­mund-Rey­nard (Ger­man ver­sion):

Day 2

 

Ses­sion 3

Au­dio file: Die Sit­u­a­tion der franzö­sis­chen Ga­leris­ten während der deutschen Be­satzung: das Beispiel des Kun­sthändlers René Gim­pel - Em­manuelle Po­lack (Ger­man ver­sion): 

Com­mu­ni­ca­ti­on: Des Han­dels mit dem Feind be­schul­digt. Ak­teu­re des Pa­ri­ser Kunst­markts vor dem Co­mité na­tio­nal in­ter­pro­fes­sion­nel d’épu­ra­ti­on - Tes­sa F. Ro­se­b­rock (German version)
Com­mu­ni­ca­ti­on: Das Köl­ner Wall­raf-Ri­chartz-Mu­se­um an der west­li­chen Gren­ze des Deut­schen Rei­ches und der Kunst­händ­ler Hil­de­brand Gur­litt - Brit­ta Olényi von Hu­sen, Mar­cus Lei­feld (Germna version)
Com­mu­ni­ca­ti­on: Der Pa­ri­ser Be­stand des Kunst­händ­lers Paul Grau­pe wäh­rend sei­nes Exils in der Schweiz und den USA: Be­schlag­nah­men, Ver­käu­fe und Plün­de­run­gen - Isa­bel­le Le Mas­ne de Cher­mont (French version)

 

Ses­si­on 4

Der Ein­fluss der Be­sat­zungs­wirt­schaft auf den Kunst­markt - Kim Oos­ter­linck
(French ver­sion)
Zwi­schen Emo­ti­on, Of­fen­ba­rung und Skan­dal: die Rol­le der Me­di­en - Vin­cent No­ce (French ver­sion)
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Auftakt der Konferenz